AIRCOCHECK

Steeds meer personenauto’s en bedrijfswagens zijn voorzien van een aircosysteem. Een airco is comfortabel en zorgt er voor dat u ontspannen kunt autorijden. Daarnaast levert de airco een wezenlijke bijdrage aan de veiligheid doordat het concentratievermogen van de bestuurder bij een aangename temperatuur optimaal blijft. Zomers houd de airco uw auto lekker koel en in de winter voorkomt het dat de ruiten beslagen. Het is verstandig de airco in alle jaargetijden te gebruiken, dit voorkomt dat door stilstand nare luchtjes ontstaan.

Anders dan veel mensen denken is het aircosysteem niet onderhoudsvrij. Zelfs een goedwerkend aircosysteem verliest *% tot 10% koudemiddel per jaar. Na enkele jaren merkt u dat de koelcapaciteit van de airco minder wordt. Koudemiddel zorgt naarst de koeling ook voor smering van het aircosysteem. Wanneer de vullingschraag van het koudemiddel onder een bepaald niveau daalt, dan kan er aanzienlijke schade ontstaan. Het “hart”, de compressor, wordt dan onvoldoende gesmeerd, raakt oververhit en gaat kapot. Reparatiekosten: €500,- of meer!

Om uw aircosysteem optimaal werkend te houden is regelmatige controle in een professionele werkplaats noodzakelijk. Onze garage heeft een speciale controle- en onderhoudsprogramma voor aircosystemen ontwikkeld, bestaande uit de onderstaande onderhoud- en controlebeurten.

Hoe werkt airco?
Instromende (warme) buitenlucht word door de airco afgekoeld. De airco van de auto bestaat uit een gesloten systeem waarin, onder druk een koudemiddel circuleert. De werking van de airco is gebaseerd op een natuurkundig principe; door de verandering van druk kan de temperatuur worden beïnvloed.

  • Een compressor: deze verplaatst het (lage druk) gasvormige koudemiddel naar de condensor (hoge druk).
  • Condensor: het opgewarmde koudemiddel wordt door de condensor gepompt. Hier staat deze zijn warmte af aan de rijwind of middels een fan. Door de temperatuurdaling wordt het middel vloeibaar.
  • De filterdroger: deze verwijdert vuil en vocht uit de te koelen lucht.
  • Het Expansieventiel: het vloeibare koudemiddel in de auto van de airco staat nog steeds onder hoge druk en stroomt naar het expansieventiel. Deze reduceert de druk door een geringe hoeveelheid koudemiddel door te laten.
  • De Verdamper: In de verdamper wordt het koude middel weer gasvormig. Door de drukverlaging gaat het koken en onttrekt warmte aan de lucht van het interieur. De aanjager blaast de lucht langs de verdamper in de auto.
Mogelijk gemaakt door Mobilox